Dag van de trage weg: hoe zit dat met digitale wandelkaarten? | Landelijke Gilden
Menu

Terug naar Actualiteit >Dag van de trage weg: hoe zit dat met digitale wandelkaarten?

Geschreven op 15 oktober 2020. - Nieuws, Fietsen en wandelen

Speciale routeplanners en GPS-toestellen voor wandelen en fietsen zijn stevig in opmars. De berekende routes zijn meestal gebaseerd op OpenStreetMap. Vrijwilligers, de zgn. ‘mappers’, kijken op het terrein of een weg feitelijk toegankelijk is en houden rekening met afsluitingen, poorten, verkeersborden… Niet de precieze juridische status maar het ‘feitelijke door kunnen of kunnen passeren’ vormen het uitgangspunt. Hun gps slaat het reĆ«le spoor dat zij volgden, de zgn. ‘track’, op. Vervolgens wordt die track toegevoegd aan de digitale OpenStreetMap-kaart. Er is dus geen garantie dat de kaart volledig is en dat ze alle recente wijzigingen bevat. De kaart is m.a.w. steeds een momentopname. OpenStreetMap doet in essentie weinig meer dan data verzamelen en aanbieden.

Vervolgens gaan mensen en bedrijven met die data aan de slag. De online routeplanners zoals bv. RouteYou zijn doorgaans goed up-to-date. Aanvullingen en correcties bij OpenStreetMap worden binnen enkele dagen overgenomen. De gps-toestellen gebruiken doorgaans een ‘offline’ of ‘vaste’ kaart. Fabrikanten en de meeste gebruikers updaten deze kaart maar zelden of nooit. Verhalen van mensen die een rivier inrijden ‘omdat de GPS zei dat er een brug was’ zijn echter legio. Het regelmatig updaten van de kaart op je gps-toestel zorgt niet alleen voor een up-to-date route, maar kan ook veel narigheid voorkomen.

Door de werkwijze worden er soms onterecht strikt private wegen opgenomen in OpenStreetMap. Zeker voor land- en tuinbouwers kan dat vervelend zijn: ongewilde erfbetredingen, onverwachte fietsers of wandelaars terwijl je met de tractor manoeuvreert of terwijl je dieren naar de wei brengt, ... Word je geconfronteerd met fouten in OpenStreetMap, kan je dat rechtstreeks melden aan OpenStreetMap (Open Knowledge Belgium VZW – Cantersteen 10, 1000 Bruxelles/Brussel – community@osm.be). Verder raden we aan om bij private wegen een poort of bordje (private weg – verboden toegang) te plaatsen.

De digitale fiets- en wandelkaarten en de vele afgeleide toepassingen zijn ongetwijfeld een onuitputtelijke bron om het Vlaamse platteland te verkennen en te ontdekken. Hoe dan ook verandert de realiteit altijd sneller dan de kaart. Maar wat een verschil met enkele decennia geleden waar kaarten slechts om de tien tot twintig jaar werden aangepast. Als eindgebruiker zal je altijd je gezond boerenverstand moeten gebruiken en je gps niet blindelings volgen.