Menu

Terug naar Actualiteit >Dorpskernen profiteren van ‘shared space’

Geschreven op 12 augustus 2022. - Geslaagde activiteit, Maatschappelijke dossiers
Begin van woonerf (Kessel-Lo)

Sinds de jaren tachtig met het woonerf als verkeerskundig concept, is geweten dat het mengen van verkeersstromen leidt tot een grotere verkeersleefbaarheid. Hans Monderman, een verkeerskundige uit Friesland werkte dat idee nog verder uit en paste het toe op diverse plaatsen. Het idee is nu beter gekend als Shared Space. Het lijkt wel ideaal om het op het platteland te gebruiken.

Of dit ook zo is, was een vraag die bij het team van Mobilab, een project over duurzame mobiliteit, binnenkwam. Om ze te beantwoorden, organiseerde Mobilab een gesprek tussen een expert, Marjolein de Jong, werkzaam bij Tridée, adviesbureau voor mobiliteitsbeleid en twee van onze medewerkers, Marieke De Boe en Karel Lhermitte.

Marjolein gebruikt tijdens het gesprek een presentatie getiteld ‘Verblijfsruimte als basis voor verkeersontwerp’. Het gesprek is opgenomen en opgeknipt in drie delen. Hieronder is per deel genoteerd wanneer een onderdeel start.

Deel 1  'Shared space' uitgelegd (totale duur 22’47)

00’00 inleiding

05’36 Uitleg bij Brink in Oosterwolde (NL)

Deel 2  Theoretische concepten bij 'shared space' (totale duur 10’13)

00’00 Openbare ruimte centraal

04’15 Verbinding van kennisdomeinen

07’34 Gedrag in de openbare ruimte

Deel 3  Toepassingen ‘shared space’ becommentarieerd (totale duur 17’47)

00’00 Sociale regels als basis

03’06 Overal toe te passen?

04’21 Uitleg bij Stroobossertrekweg in Kettingwier (NL), doorgaande weg

09’12 Uitleg bij vierkante rotonde in Nij Beets (NL), kruispunt op het platteland

12’24 Doorverwijzingen

15’30 Discussie over woonerf, een interessant concept

 

Tot slot: 

Mengen doet vertragen’ of ‘shared space’ waar een straat een verblijfplaats wordt, is zeker een concept dat méér aandacht verdient op het platteland en in zijn algemeenheid de leefbaarheid van dorpskernen sterk kan verhogen. De eerste aanzetten zijn al zichtbaar zoals het méér gebruiken van de ‘woonerf’ typologie en het veralgemenen van de Zone 30 op intensief gebruikte plekken in dorp of stad.

Méér weten? Informeer bij het kenniscentrum Shared Space in Leeuwarden.