Menu

Terug naar Actualiteit >Fietsen in de winter

Geschreven op 22 januari 2019. - Nieuws, Fietsen en wandelen
fietsen in de winter

Een nieuw jaar. Vele mensen maken goede voornemens. Eén van de meest voorkomende voornemens: werken aan de ‘conditie’ en aan de ‘vorm’. Zeker met het oog op de lente en de vele recreatieve fietstochten van Landelijke Gilden, is het voorjaar het geschikte moment om te werken aan je conditie of om deze op peil te houden. Geen fietservaring? Geen probleem! In 10 tot 15 weken fiets je drie uur. Te koud, te nat? Aangepaste kledij is de oplossing. Hieronder vind je een aantal tips. Belangrijk is dat je jezelf comfortabel voelt, dat je plezier vindt in het fietsen en vooral de veiligheid niet vergeet (helm, fluovestje, fietsverlichting, ...)! 

Start-to-bike

Mensen die nauwelijks of geen fietservaring hebben, starten best met een ‘Start-to-bike programma'. Stapsgewijs bouw je hiermee je conditie op, zodat je na 10 tot 16 weken vlot drie uur kan fietsen. Je fietst drie keer per week, telkens met een of twee rustdagen tussen elke fietstraining. Mocht je het programma als 'te slap' ervaren, kan gerust een stapje overslaan. Omgekeerd, als het eens een weekje wat minder gaat, kan je best even op hetzelfde niveau blijven hangen of eventueel zelfs een stapje terugzetten. Bij de opbouw van je conditie, zijn trainingsschema’s immers enkel een hulpmiddel. Vergeet vooral de belangrijkste gouden raad niet: leer je lichaam kennen én hou rekening met zijn signalen.

Om kwetsuren te voorkomen is het belangrijk om je conditie stapsgewijze op te bouwen en om te variëren in fietstempo. Je fietst aan een ‘gemiddeld tempo’, als het fietsen je beperkte moeite kost en je nog net rustig kan praten. Wanneer je begint te hijgen zit je duidelijk boven het ‘gemiddeld tempo’. Dat moet je zeker vermijden wanneer je herbegint met fietsen. Een ‘gemiddeld tempo’ wissel je regelmatig af met ‘heel rustig fietsen’. ‘Heel rustig fietsen’ betekent dat je fietst zonder dat het je enige moeite kost. Een geleidelijke opbouw wordt des te belangrijker naarmate je ouder wordt.

Pas na verloop van tijd (als je van nul vertrekt na een 13-tal weken) ga je sterker variëren in het fietstempo door te werken met tussensprintjes of het bergop-bergaf fietsen. Bij het zgn. ‘vaartspel’ onderbreek je het ‘gemiddeld tempo’ af en toe met een tussensprintje, waarna je even heel rustig fietst. Door in heuvels te fietsen bereik je deze tempowisselingen automatisch. Voor de opbouw van je conditie, is het belangrijk om eerder langere ritten aan een gemiddeld tempo te fietsen, dan korte ritten aan een hoog tempo.

Bijgevoegd bij dit artikel vind je een Fietsschema dat je als leidraad kan hanteren voor de opbouw van je conditie. Maar zoals eerder aangestipt, is het belangrijkste dat je je goed voelt en plezier vindt in het fietsen.
 

Fietsen in de winter

Wanneer je al regelmatig fietst kan je ook gewoon doorfietsen in de winter. Aangepaste kledij is dan echt wel nodig. Naast een jas en een broek, is aangepast ondergoed van essentieel belang.

Thermisch ondergoed zorgt ervoor dat je het transpiratievocht goed kwijtraakt en dat je minder afkoelt. Omdat katoen een holle natuurvezel is, nemen katoenen T-shirts veel vocht op en voelen ze na een tijdje klam en koud aan. Kunststofvezels nemen minder vocht op en voelen warmer aan. Bij heel koud weer kan je twee dunne thermische T-shirts over elkaar dragen, zodat er zich tussen beide een warm luchtlaagje vormt.

De ideale fietsjas is winddicht, regenbestendig én goed ademend. Deze combinatie tref je enkel aan bij dure regenpakken (o.a. gemaakt van gore-tex). De stof is zo geweven dat hij transpiratievocht doorlaat maar geen regendruppels. Dit is mogelijk omdat zweetdruppeltjes in verhouding veel kleiner zijn dan regendruppels. Bij de standaard-regenkleding moet je een keuze maken tussen ademend maar niet-regenbestendig en niet-winddicht, of andersom. Het grote nadeel van een niet-ademende jas is dat je er snel in gaat zweten.

Naast een goede jas zijn bij koud weer een aangepaste broek, handschoenen, overschoenen en een muts noodzakelijk. Een fietsbroek heeft steeds een stuk zeem om zadelpijn te voorkomen. Ze zijn verkrijgbaar in korte, halflange of lange pijpen. In de winter zijn lange pijpen echt nodig. Bij niet al te koud weer kan je losse beenstukken gebruiken. Gebruik nooit een onderbroek in je fietsbroek. Fietshandschoenen moeten isolerend en waterdicht zijn.

Wanneer je gaat fietsen met een temperatuur van zo’n 5°, krijgen vele mensen last van ‘bevroren’ voeten. Draag dan twee paar (isolerende) sokken of leg enkele lagen krantenpapier of aluminiumfolie onder je voetzolen. Zorg echter dat je schoenen niet knellen. Eventueel kan je ook isolerende en waterafstotende overschoenen gebruiken.Bij erg koud weer kan je het best een muts of hoofdband onder je fietshelm dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via je hoofd verliest. Je kan ook uitstekende lichaamsdelen (zoals tenen, vingers, oren, lippen, gezicht, handen…) invetten met vaseline.

Naast aangepaste kledij, zal je in de winter en de lente de fiets regelmatiger moeten schoonmaken. Regelmatig onderhoud kost weinig moeite, vermindert slijtage en zorgt ervoor dat je soepel blijft rijden. Controleer regelmatig de bandenspanning en de remmen. Bij regenweer moet je na elke rit de fiets schoonmaken. Wacht niet te lang, want opgedroogd vuil is een stuk moeilijker te verwijderen. Besteed extra aandacht aan de ketting en de derailleurs en smeer deze regelmatig.

Tijdens de herfst- en wintermaanden is het vrij vlug donker. Zorg ervoor dat je fietsverlichting steeds in orde is. Gebruik eventueel verlichting op batterijen, dan heb je geen weerstand van de dynamo. Gebruik aanvullend kleding met reflecterende strepen, reflecterende bandjes, reflecterende hesjes of reflecterende wielen. En vergeet ook zeker je helm niet! 

Mocht je twijfelen: sporten is gezond!

“Sport en andere vormen van lichaamsbeweging heeft talloze positieve effecten op je lichaam en geest. Beweging is goed voor je ademhaling, hart en bloedvaten, spieren en spierkracht, en voor je botten en gewrichten. Sporten helpt allerlei soorten kanker te voorkomen, een correct gewicht te behouden en is ook voordelig voor je geestelijke gezondheid; sporten gaat immers depressie tegen en doet je hersenen beter werken.” (http://www.gezondsporten.be/).

Graag nog wat meer info? 
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=262
https://www.sport.vlaanderen/slim-sporten/technieken/trainingstips-voor-beginners/
http://www.wielersportinfo.nl
http://doefiets.nl/