Onlineaankopen. Vloek of zegen voor dorpen? | Landelijke Gilden
Menu

Terug naar Actualiteit >Onlineaankopen. Vloek of zegen voor dorpen?

Geschreven op 05 maart 2020. - Persartikel, Maatschappelijke dossiers

Driekwart van de Belgische consumenten heeft al online gekocht. Tijdsbesparing, goedkoper, thuislevering en ruimer aanbod zijn de belangrijkste redenen. Aan dit winkelgedrag is mede te danken dat fysieke winkels, zeker in dorpen, het moeilijk hebben. Sommige winkelstraten zijn desolaat en het aantal projecten om dorpskernen aantrekkelijker te maken om te shoppen zijn talrijk. Initiatieven zoals buurtpunten of co√∂peratieve winkelformules zoeken het tij te keren, maar ze zullen in concurrentie met het online aanbod sterk moeten inspelen op ‘meerwaarde’ (1).

Het aspect ‘duurzaamheid’ bij online is te koppelen aan de ‘last mile’ of het laatste stuk van de logistieke keten. Berekeningen tonen aan dat 75 % van alle kosten (geld, verkeer, luchtkwaliteit) in dat laatste stuk zit. Meestal komt hier de consument en zijn gedrag in beeld. Vooral het terugsturen van aankopen blijft problematisch. Een VUB-onderzoeker rekende uit dat de minst belastende manier (2) om onlineaankopen te doen eruit bestond ze met de fiets zelf af te halen op een lokaal afhaalpunt (3).

De Nederlandse post heeft dit begrepen. Zij hebben al op bijna 100 plaatsen waaronder veel in dorpen, grote oranje ‘pakketautomaten’ gezet. In Vlaanderen denkt men eraan om dit toe te passen op de mobipunten.

Ter info: Op 6 mei 2020 organiseert de Landelijke Gilden een plattelandsacademie over buurtpunten.

Eigen foto. Afhaalautomaat op kantoor Landelijke Gilden.

(1) Over buurtwinkels op het platteland publiceerde VLM een praktijkgids (2009).

(2) De tweede beste manier was thuislevering ! 

(3) Zo’n afhaalpunten zijn ook onderwerp van bespreking in een advies (2019) van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven.