Foto's vormen een belangrijk onderdeel van de communicatie. Foto's kunnen minstens zoveel uitdrukken als woorden en geven nog directer de sfeer weer. We krijgen daarbij wel vaker de opmerking dat het als lokale afdeling moeilijk is om aan goede foto's te raken. Die opmerking begrijpen we en is herkenbaar. Zelfs als nationaal team is het niet altijd simpel om aan de juiste/kwalitatieve beelden te raken. We delen graag onderstaande tips! 

Beeldendatabank: work in progress

Goed nieuws: met het nationale team werken we aan een beeldendatabank. Dat is zoveel als een soort grote fotomap waaruit alle afdelingen foto's kunnen halen om te gebruiken. Er zijn twee belangrijke punten die we mee in rekening moeten nemen:

  • een degelijk systeem: we willen jullie een systeem aanbieden dat vlot werkt, voor alle gilden toegankelijk is en geen uur hoeft te laden doordat er veel (zwaar) beeldmateriaal in zit. 
  • voldoende fotomateriaal: we zitten niet zomaar op een berg foto's die vrij mogen gebruikt worden. 

Van zodra het systeem op punt staat, zijn jullie natuurlijk de eersten aan wie we dit laten weten. We hopen dit volgend jaar (2024) te kunnen uitrollen, dus hou zeker onze informatiekanalen voor bestuursleden in de gaten! 

Eigen materiaal eerst: geef iemand tijdens de activiteit de expliciete opdracht om foto's te maken.

Eigen foto's zijn natuurlijk het leukst om mee te werken. Niets dat zoveel zegt over jouw jaarlijkse eetfestijn als een foto van het voorbije jaar. Zo is de locatie, setting, het eten, de aanwezigen... onmiddellijk herkenbaar voor eventuele geïnteresseerden. 

Om eigen beeldmateriaal te verzamelen, is het een goed idee om iemand tijdens de activiteit expliciet op pad te sturen met een fototoestel. Als je er van uitgaat dat ieder aanwezig bestuurslid wat foto's neemt, kom je achteraf vaak bedrogen uit, want iedereen had het vaak te druk met andere taken waardoor het maken van foto's er niet van gekomen is. Misschien is er wel een partner/kind/schoonzus/.... die graag foto's neemt en kan je hem/haar inschakelen? Foto's van de activiteit van het vorige jaar zijn ontzettend waardevol om promotie te maken voor een gelijkaardige activiteit het jaar daarop.

Canva

In Canva zitten stockfoto's. Bij een gratis account is het aantal stockfoto's beperkt, maar er zijn er wel. De andere foto's hebben een watermerk en zijn alleen beschikbaar in een betalend account. Stockfoto's zijn vaak wat Amerikaans, maar voor sommige onderwerpen zal je zeker iets vinden in de beeldendatabank van Canva (taart met koffie, een pot mosselen, ...). Je kijkt hiervoor bij het tabje 'elementen' in de linkermarge van Canva. 

Schakel de leden in

Laat de aanwezigen op je activiteit hun foto's met je delen. Een geslaagd ledenfeest? Vraag achteraf eens na bij je leden of er iemand fijne foto's heeft en deze wil delen? 

Wat met GDPR?

Wat GDPR betreft: close-ups van mensen, waar iemand echt heel herkenbaar in beeld komt, zijn not done - tenzij die persoon expliciete toestemming geeft voor het gebruik van dat beeld. Sfeerbeelden kunnen echter wel, dus een algemeen beeld van de zaal/het plein met een groep mensen op, kan je gebruiken. 

Een meer uitgebreide toelichting, vind je terug in dit artikel.

Pluk niet zomaar beelden van het internet!

In dit artikel lees je waarom dat geen goed idee is!