Wil je een ledenwervingsactie organiseren, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Met onderstaande kernwoorden en vragen helpen we je al een heel eind op weg om zoveel mogelijk resultaat uit jouw actie te halen.

Kernwoorden van een goed ledenwervingsplan:

  • Herkenbaar:
    Het is in één oogopslag duidelijk dat deze communicatie van Landelijke Gilden komt.
  • Kwalitatief:
    Mooi en verzorgd communicatiemateriaal straalt inzet uit.
  • Persoonlijk:
    Mensen worden persoonlijk aangesproken.
  • Samenhangend:
    Al de onderdelen van de campagne vormen een mooi samenhangend geheel.
  • Klaar en duidelijk:
    De boodschap is duidelijk, kort en bondig voor de juiste doelgroep: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
  • Hip en trendy:
    De campagne is eigentijds, gedurfd, aantrekkelijk, grappig, actueel ...
  • Leeftijdsgericht:
    Je campagne is aangepast aan de leeftijdsgroep die je wil bereiken
  • Goed gepland:
    De verschillende onderdelen van de campagne hebben een slimme timing.
  • Opvallend:
    Wat in het oog springt, mysterieus is … wordt opgemerkt tussen alle andere boodschappen potentiële leden krijgen
  • Gedurfd:
    Als je net dat tikkeltje éxtra uit je ledenwervingsactie wil halen, zorg er dan voor dat je verrast met een gedurfde actie of boodschap, die doet je actie nog meer opvallen én zorgt ervoor dat de mensen in het dorp erover spreken.
     

Enkele vragen voor het opstellen van een Ledenwervingsactie:

Voor je een ledenwervingsactiviteit organiseert (en sowieso bij het begin van een nieuw werkjaar) moet je je vaak eerst een aantal vragen stellen. Pas als je een goed antwoord kan formuleren op deze vragen kan je heel concreet te werk gaan en maak je meer kans op een geslaagde ledenwervingsactiviteit.

Wat is je doelgroep?

Wil je de nadruk leggen op het werven van jonge gezinnen met kinderen of mik je op eerder op de fitte 50’er? Of wil je een meer divers publiek bereiken? Het spreekt voor zich dat niet alle leden dezelfde aanpak vragen.

 Hoeveel budget wil je vrijmaken voor de actie?

Om een succesvolle ledenwervingsactie op poten te zetten is het vaak belangrijk om met meer dan een gewoon afgeprint foldertje te kunnen uitpakken. Het budget vooraf bepalen is belangrijk. Je kan heel veel leuke gadgets laten maken, maar vaak zijn ze ook heel duur. Als het budget klein is kiezen jullie bijvoorbeeld eerder voor Oranje ballonnen. Heb je iets meer budget? Dan kan je misschien eens informeren naar het bedrukken van die ballonnen met jullie logo?

 Wat wil je bereiken met je actie?

Wil je heel specifiek voor een bepaalde leeftijd werken? Wil je een actie die het goede imago in de verf zet? Wil je meer leden van specifieke doelgroepen? Wil je algemeen meer naambekendheid in het dorp? Ben je op zoek naar nieuwe bestuursleden? Elk van deze doelstellingen vraagt een heel andere aanpak.

Hoeveel tijd en energie wil je in de actie stoppen?

Beperkt de actie zich tot één middag? Of hebben jullie een actieplan voor het hele jaar in het hoofd? Zorg er in elk geval voor dat de actie die je op poten zet er voor de volle honderd procent staat. Een indrukwekkende actie die op het grote moment als een pudding in elkaar zakt, doet soms meer kwaad dan goed. Bepaal daarom vooraf goed waar je tijd wil insteken.

Denk je ook aan de tijd na de eerste kennismaking?

Leden werven is zeer belangrijk, maar het is misschien nog belangrijker om na die eerste kennismaking te informeren hoe het lid de activiteit ervaarde en er voor te zorgen dat het nieuwe lid zich thuis voelt.

Inspiratie voor een geslaagde ledenwerving:

Maak reclame via huidige leden
 

Enkele voorbeelden:

  • Zet op iedere activiteit een promotafel. Hier maak je info van je Landelijke Gilden en het lidmaatschap kenbaar en kan je meteen lid worden. Maak een spandoek: Word hier lid van Landelijke Gilden.
  • Verspreid je uitnodiging steeds heel breed
  • Organiseer open activiteiten
Maak je zichtbaar in het dorp
 

Enkele voorbeelden:

  • Val op met krijtgraffiti. Laat het Landelijke Gilden-logo van je afdeling schitteren op de stoepen van je gemeente.
  • Plaats metershoge stropoppen of reclameborden bij de belangrijkste invalswegen van je dorp. Misschien kan je hiervoor wel samenwerken met een Groene Kringafdeling uit je buurt?
  • Hang affiches van je activiteiten op in de winkels, bij de bakkers, op evenementen, bij…
  • Breng de lokale pers op de hoogte. Misschien wijden ze wel een artikel aan je ledenwervingsactie.
  • Zorg wanneer dat je een activiteit doet, dat je zichtbaar ben: Draag Landelijke gilde uit met Beachflags, banners, LG hemden, Polo’s of T-shirten.