Titel
Hoe doelgerichte communicatie impact heeft op gedragsverandering
Beschrijving
Doelgerichte, positieve communicatie blijkt goed te werken als je mensen wil laten nadenken en aanzetten tot ander gedrag.Afbeelding
The Good Wave: een weg naar impactvolle communicatie
Sociale en humane studies tonen aan dat gedragsverandering moeilijk en vaak erg traag verloopt. “Heel wat organisaties zijn bezig met klimaatacties en hebben allemaal een gemeenschappelijk doel: mensen helpen duurzamer te gaan leven.”, zegt Anneke Ernon van de Koning Boudewijnstichting. Om beleid, organisaties en professionals te ondersteunen en handige tools aan te bieden richtte de Koning Boudewijnstichting ‘The Good Wave’ op. In dit netwerk zitten mensen met een gedeelde passie: ze willen op een positieve manier aanzetten tot actie in de strijd tegen klimaatverandering.
Elke dag zien we beelden van of lezen we artikels over de invloed van het wijzigend klimaat. Een ijsbeer op een smeltende gletsjer, alles verterende bosbranden, vluchtelingen in een overstromingsgebied … Het klimaat wijzigt en we zullen ons gedrag moeten aanpassen. Maar zolang we niet oog-in-oog komen te staan met bovenstaande situaties, voelen we de urgentie van gedragswijziging nog niet of slechts beperkt aan. Om toch tot ander gedrag te komen en burgers te motiveren focussen we best op de positieve resultaten die aangepast gedrag met zich meebrengen. “Met de wagen op vakantie gaan geeft zoveel vrijheid want we kunnen onderweg even stoppen om een bijzondere plek te bezoeken”, heeft meer effect dan “Als we niet minder met het vliegtuig gaan reizen, is dat nefast voor het klimaat”. Informatie over hoe impactvol te communiceren is soms moeilijk te vinden of onvoldoende toegankelijk om toe te passen in de praktijk. The Good Wave komt hieraan tegemoet en combineert interessante praktijkvoorbeelden en waardevolle inzichten die helpen om klimaatactie effectiever te maken.
The Good Wave werkt rond zeven thema’s
- Storytelling – over taal, framing en de kracht van verhalen.
- Polarisatie – over klimaatcontroverses en omgaan met uiteenlopende visies.
- Contextcreatie – over het creëren van een gunstige context voor klimaatactie.
- Klimaatangst – over gevoelens van angst, rouw en schuld door klimaatverandering.
- Fake news – over omgaan met nepnieuws en desinformatie.
- Impact – over de impact en evaluatie van effectieve klimaatcommunicatie.
- Iedereen mee – over rechtvaardigheid, betrokkenheid en participatie.
Meer informatie over de thema’s, evenementen en opleidingen van The Good Wave vind je hier.