Tijdens deze trefdag gingen we dieper in op de toegankelijkheid en reservatiesystemen bij parochiezalen. 
De trefdag vond plaats op 24 april 2024 te Dikkelvenne in zaal Bronnendal.  

Aan het woord:

Johan Baetens van dorpsraad Heldergem.

Zijn presentatie vind je hier
In Haaltert initieerde de gemeente de webapplicatie ZOEM. Dit is een platform waarop Zalen Opvang Evenementen en Materialen beheerd en gereserveerd worden. Erkende verenigingen kunnen via dit platform digitaal zalen reserveren, alsook eventueel benodigde materialen. Het platform is overzichtelijk en geeft meteen een duidelijk overzicht van de nog vrije data. De aanvraag komt toe bij dienst cultuur die deze goed- of afkeurt en dit zo met een mailtje communiceert naar de aanvrager. Zij maken een badge aan voor de gebruiker die hen toegang verleent tot de zaal. 
De aanvrager dient de badge dan op te halen op het gemeentehuis en daar terug te bezorgen. Voor veelgebruikers wordt er gewerkt met een vaste badge. 
Het systeem kent voor- en nadelen maar werkt ondertussen al 7 jaar vlot in de gemeente. De verschillende dorpsraden staan in nauw contact met het bestuur om dit systeem continu te optimaliseren. 

Marieke De Boe van team PIT Landelijke Gilden

Marieke bracht het verhaal van PC Schriek, waar het bestuur van de parochiezaal een zoektocht opzette naar een toegangssysteem dat efficiënt was. Het bestuur onderging een verjonging en bestaat uit vele jonge en drukbezette leden die professioneel nog actief zijn. Voor hen was het niet haalbaar dat er fysieke ontmoeting diende plaats te vinden telkens de zaal verhuurd werd. Daarom gingen ze op zoek naar een digitale applicatie en die vonden ze! Hier vind je meer info over hun verhaal.